67-åring som bara kör på
MARCUS
LÖFSTRÖM. Alingsås Tidning. Bosse
Johansson, 67, överraskade ingen när han för ett par veckor sedan tog hem en ny
totalseger i 1000-cupen. I sin Renault Dauphine övertygade han stort hela
säsongen. RACING: 1000-cupen är racingtävlingen för den riktigt inbitne
fantasten av historisk racing.
Speciellt om man kör i den klass som Bosse Johansson ställer upp i, kallad
E-klassen där bilarna inte får vara yngre än 1961års modell. Dessutom har våra bilar minst trim
av samtliga, säger Bosse som säkrade sin andra raka seger i 1000-cupen under de
avslutande tävlingarna i Falkenberg.
- Jag ledde med 14 poäng inför den
helgen och behövde en klasseger för att vinna alltsammans. Jag hade kunnat få
tekniska problem och tvingats bryta, och då hade tvåan kunnat gå förbi,
berättar Bosse.
|
Men någon oro för segern skulle inte Bosse behöva
känna. Han vann redan i första racet av två och därmed var en ny buckla i hamn.
Vägen till segern gick innan Falkenberg via bland annat tävlande i Norge.
-
Vi körde en tävling på Vålerbanan i Norge och även om vi inte var så många så
kändes det ändå bra att ta klasseger i båda racen, menar Bosse. Dock var det
med mycket möda och stort besvär som han tog sig runt banan.
-
Kopplingen rasade så jag fick växla utan koppling hela vägen. Men jag lyckades
hålla konkurrenterna bakom mig. Gammal racingräv som han är, Bosse, så vill han
helst inte ta allt för mycket beröm åt sig själv för segern. Men han håller
ändå med om att det är all rutin som ligger bakom.
|
KLASSIKER:
Bosse Johansson och hans Renault Dauphini.
- Om man ska säga hur mycket
som handlar om bilen och hur mycket som är förarens förtjänst får jag nog ändå
säga föraren mest (skratt). Min bil är bevisligen inte snabbast på
raksträckorna men däremot brukar jag vara stark i kurvorna
och där det är mycket teknik inblandat.
Satsar du nästa år igen?
- Jadå, det är tanken. Det
är dessutom en klass som växer med många nygamla bilar på
gång. Men lite föryngring i
den hade inte skadat, nu är mest vi gamla gubbar som håller på, säger Bosse med ett skratt.
Även Tage Johansson, 61,
kunde när säsongen var färdig summera ett bra år. RHK-cupen i klassen
standardbilar mellan 1966-1971 är Tages avdelning och i år blev det en
andraplats.
- Det har fungerat bra hela
vägen tycker jag, och har sluppit några större skador på bilen.
Det värsta som hände var att
jag körde av en kulbult i Karlskoga, berättar Tage.
Tage ställde upp i tre av
fem tävlingar under året och kunde efter fyra andraplatser, en tredje- och en
fjärdeplats ta hem silvret i klassen. MARCUS LÖFSTRÖM Slutresultat
i 1000cc cupen 2010
Resultat
i klass E, 2010
#5 Bo Johansson, Alingsås MK, Renault Dauphine 146p
#10 Alf Påhlsson,
Trelleborgs MK, DKW AU1000 125p
#9 Elmon
Larsson, SVKG, Austin A40 Futura MKl 101p
#1 Peter Aumlin, RHK, Austin A35 80p
#3 Per Hägeman, KAK/S, DKW F11 Junior 47p
#6 Niklas Enander, Falkenbergs MK, Saab 92 45p
#19 Peter Nylen,
RHK, Saab 96
42p
#12 Lennart
Hermansson, RHK, Ford Anglia
23p
#8 Hans Eklund, Falkenbergs MK, Saab 96 GT 750 15p Resultat i klass F, 2010
#28 Krister Wigren, Arlövs MC, Saab Sport 122p
#41 Tommy Jagerwall, RHK, BMC Cooper S 970 120p
#36 Lars Erik Danielsson, MSK Hammaren, Saab 96 95p
#34 Anders
Jensen, Borås MK, Saab Sport
89p
5. #25 Lars Göransson, MSCC, NSU Prinz 1000
83p
6. #46 Staffan Runius, Hyllinge MS, Fiat Abarth 80p
7. #44 Johan Wållgren, RHK, Opel Kadett 67p
|