Bosse Johansson
totalsegrare i 1000-cupen
Till sidan Bilder                
67-åring som bara kör på

MARCUS LÖFSTRÖM.  Alingsås Tidning.

Bosse Johansson, 67, överraskade ingen när han för ett par veckor sedan tog hem en ny totalseger i 1000-cupen. I sin Renault Dauphine övertygade han stort hela säsongen. 

RACING: 1000-cupen är racingtävlingen för den riktigt inbitne fantasten av historisk racing.
Speciellt om man kör i den klass som Bosse Johansson ställer upp i, kallad E-klassen där bilarna inte får vara yngre än 1961års modell. Dessutom har våra bilar minst trim av samtliga, säger Bosse som säkrade sin andra raka seger i 1000-cupen under de avslutande tävlingarna i Falkenberg.
- Jag ledde med 14 poäng inför den helgen och behövde en klasseger för att vinna alltsammans. Jag hade kunnat få tekniska problem och tvingats bryta, och då hade tvåan kunnat gå förbi, berättar Bosse. 

Men någon oro för segern skulle inte Bosse behöva känna. Han vann redan i första racet av två och därmed var en ny buckla i hamn. Vägen till segern gick innan Falkenberg via bland annat tävlande i Norge.
- Vi körde en tävling på Vålerbanan i Norge och även om vi inte var så många så kändes det ändå bra att ta klasseger i båda racen, menar Bosse. Dock var det med mycket möda och stort besvär som han tog sig runt banan.
- Kopplingen rasade så jag fick växla utan koppling hela vägen. Men jag lyckades hålla konkurrenterna bakom mig. Gammal racingräv som han är, Bosse, så vill han helst inte ta allt för mycket beröm åt sig själv för segern. Men han håller ändå med om att det är all rutin som ligger bakom.

KLASSIKER: Bosse Johansson och hans Renault Dauphini.
- Om man ska säga hur mycket som handlar om bilen och hur mycket som är förarens förtjänst får jag nog ändå säga föraren mest (skratt). Min bil är bevisligen inte snabbast på raksträckorna men däremot brukar jag vara stark i kurvorna och där det är  mycket teknik inblandat. Satsar du nästa år igen?
- Jadå, det är tanken. Det är dessutom en klass som växer med många nygamla bilar på
gång. Men lite föryngring i den hade inte skadat, nu är mest vi gamla gubbar som håller på, säger Bosse med ett skratt.
Även Tage Johansson, 61, kunde när säsongen var färdig summera ett bra år. RHK-cupen i klassen standardbilar mellan 1966-1971 är Tages avdelning och i år blev det en andraplats.
- Det har fungerat bra hela vägen tycker jag, och har sluppit några större skador på bilen.
Det värsta som hände var att jag körde av en kulbult i Karlskoga, berättar Tage.
Tage ställde upp i tre av fem tävlingar under året och kunde efter fyra andraplatser, en tredje- och en fjärdeplats ta hem silvret i klassen.

MARCUS LÖFSTRÖM

Slutresultat i 1000cc cupen 2010

Resultat i klass E, 2010
#5   Bo Johansson, Alingsås MK, Renault Dauphine          146p
#10 Alf Påhlsson, Trelleborgs MK, DKW AU1000            125p

#9    Elmon Larsson, SVKG, Austin A40 Futura MKl        101p
#1   Peter Aumlin, RHK, Austin A35                                 80p
#3   Per Hägeman, KAK/S, DKW F11 Junior                     47p
#6   Niklas Enander, Falkenbergs MK, Saab 92                  45p
#19 Peter Nylen, RHK, Saab 96                                        42p
#12 Lennart Hermansson, RHK, Ford Anglia                     23p
#8   Hans Eklund, Falkenbergs MK, Saab 96 GT 750         15p

Resultat i klass F, 2010
#28 Krister Wigren, Arlövs MC, Saab Sport                     122p
#41 Tommy Jagerwall, RHK, BMC Cooper S 970             120p
#36 Lars Erik Danielsson, MSK Hammaren, Saab 96           95p

#34 Anders Jensen, Borås MK, Saab Sport                        89p
5. #25 Lars Göransson, MSCC, NSU Prinz 1000                83p
6. #46 Staffan Runius, Hyllinge MS, Fiat Abarth                 80p
7. #44 Johan Wållgren, RHK, Opel Kadett                          67p